25.01.25-01.02.2025 viibisid Pärnu Lasteaed Mai 6 töötajat Erasmus+ projekti "Pärnu Lasteaed Mai - kaasav haridus ja infotehnoloogiliste vahendite kasutamine õppetegevuste mitmekesistamiseks" raames õpirändel Maltal. Õpirändel osalesid rühmaõpetajad Selve ja Caroliina, muusikaõpetaja Kadri, õpetaja assistent Katriin, tugiisik Maris ja direktor Kersti.
Selle õpirände planeerimine sai alguse Pärnu Lasteaed Mai soovist suurendada lasteaia õpetajate ja tugipersonali valmisolekut erivajadusega õppijate toetamiseks tavarühmas. Viie tööpäeva jooksul tutvusime Malta haridussüsteemiga ja osalesime kolme erineva kooli õppetöös, võttes klassi tegevustest osa õpetaja töövarjudena. Varjutasime alushariduse pedagoogide tööd kahes kirikukoolis, milleks olid St. Joseph Mater Boni Consilii ja St. Angela Kindergarten Zabbar ning ühes riigikoolis nimega Marsa Primary School.
Õpirände esimesel päeval, võttis meid vastu St. Joseph Mater Boni Consilii kooli juhtkond. Peale ringkäiku koolis asusime koos 5-6 aastaste 1. klassi laste ja nende õpetajatega teele õppesõidule Mdinas asuvasse muuseumisse. Nägime muuseumitundi, mille käigus õppisid lapsed kunstiteoste sisu tundma vaatlemise ja arutelude kaudu. Tundi olid kaasatud klassi kõik õpilased ning erivajadusega last toetas tugiisik kogu programmi vältel. Muuseumis asus ka tunnetustuba, mida kasutati vajadusel laste rahustamiseks.
Järgmistel päevadel tutvustati meile lähemalt Malta haridussüsteemi. Saime teada, et õppetöö toimub malta ja inglise keeles. Maltal algab koolikohustus kõigil 5-aastaseks saanud lastel, kelle haridustee jätkub algkoolis. Algkool ja lasteaia osa asuvad tavaliselt koos ühes asutuses. Peale 6-klassilise algkooli lõpetamist omandatakse haridust edasi keskkoolis, kus 11. klassi lõpetades, lõpeb ühtlasi ka noore koolikohustuslik iga. Meil oli võimalus vaadelda erinevaid õppetegevusi nii koolis sees kui ka väljaspool. Kõik lapsed kandsid koolivormi, milleks oli tumesinine särk, lukuga dressipluus ja püksid. Lisaks õpetajale töötas klassis ka õpetaja assistent ja/või individuaalne tugiisik sõltuvalt laste erivajadusest ja arvust rühmas. Riigi- ja kirikukoolide päeva korraldus oli sarnane. Õpilased tõi kooli ja viis tagasi koju koolibuss, mis võttis lapsed peale nende kodu ukse eest. Laste päev kestis 8:30-13:30. Külastatud riigi- ja kirikukoolides algas see ühise Meie Isa Palvega kooli hoovil. Sellele järgnes õppetegevus, mis oli kooliti erinev.
Riigikoolis õppisid 3-4 aastased lähemalt tundma farmiloomi, näiteks meisterdasid lapsed erineva suurusega ristkülikutest ja ruutudest lehmi, kujundasid jogurti, banaani ja mustikatega riisigaletile notsu näod ning pesid hambaharjadega mudaseid loomakujusid puhtaks.
St. Joseph Mater Boni Consilii koolis oli õppetegevuste rõhk akadeemilisel poolel. 4-5 aastased lapsed lahendasid ülesandeid töövihikutest ja õppisid matemaatika tunnis pluss märgi tähendust. Ka 1. klassi lapsed õppisid matemaatikat, nemad tegelesid paaris ja paaritute arvudega ning samal ajal töötas tugiisik erivajadusega lapsega, kasutades oma töös pildimaterjali. Kuid õppetegevuste kõrval korraldas kool ka palju üritusi. Nii lõppes terve koolipere nädal pidžaama päevaga, mil lapsed said igapäevase koolivormi nurka heita ja rõõmsavärvilise kostüümi selga panna.
Katolikus erakoolis St. Angela Kindergarten Zabbar korraldatakse palju väljasõite. Nädala jooksul käisid kooli kaks rühma õppesõitudel. 3-4 aastased said veemaailma teema lõpetamise raames külastada Malta Riikliku Akvaariumit, kus viis programmi läbi giid. Järgmisel päeval osalesid 4-5 aastased lapsed õppesõidul mesindusega tegelevasse ökotallu. Mesinik tutvustas lastele oma tööd ja lapsed said ka mett maitsta.
Koolides kulgesid õppetegevused rahulikus tempos. Üleminek ühest tunnist teise oli sujuv. Kui üks tegevus lõppes, alustati järgmist või vaheldus õppetöö vabamängu, mänguväljakule mineku või joonistamisega. Lapsed tõid koolilõuna toidukarbiga kodust kaasa ning sõid seda paaril korral päeva jooksul. Kui päev lõppes ja lapsel ei olnud võimalik kohe peale koolipäeva lõppu koju minna, sai ta jääda pikapäevarühma või viidi ta lastehoidu.
Meie päevad Maltal oli tegusad ja mitmekülgsed, saime osa Malta lasteaia õpetajate igapäeva tööst. Koolis veedetud päevade jooksul nägime, et erivajadusega lapsed on loomulik osa klassist, nad osalevad õppetöös ning seejuures on neil toeks individuaalne tugiisik. Kõigile lastele anti tegevusteks aega - nad said rahulikus tempos neile antud ülesandeid täita ja süüa, keegi ei kiirustanud neid tagant. Veel jäi silma laste austus õpetajate vastu. Märkasime, et lasteaialapsed on väga iseseisvad. Nad püüdsid kõigega ise hakkama saada. Ainult äärmisel vajadusel pöördusid nad abi küsimiseks õpetaja poole. Nädal andis meile meeldejääva kogemuse. Saime mõtteid ja inspiratsiooni, mida edaspidi oma töös rakendada.
Kokkuvõtte koostasid õpirändel osalenud töötajad.